بزرگداشت یاد عمر خیام

بزرگداشت یاد عمر خیام
اردیبهشت 28, 1403
83 بازدید

  عمر خیام، دانشمند مسلمان پارسی، از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان قرون وسطی و همه‌چیزدان و بزرگ‌ترین دانشمند قرن پنجم بود. او صـاحـب رباعیات اسـت؛ رباعیاتی کـه بـه زبـان‌های مختلف تـرجمه شـده و بـرایش شهرتی جهانگیر بــه ارمغان آورد. شـهـره‌اش در غــرب، پـیـش از شــرق طنین‌انداز شـد. خـیـام طـراح تقویم جـلالـی در دوره‌ی جـلـال‌الـدین ملک‌شاه سلجوقی و […]

 

عمر خیام، دانشمند مسلمان پارسی، از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان قرون وسطی و همه‌چیزدان و بزرگ‌ترین دانشمند قرن پنجم بود. او صـاحـب رباعیات اسـت؛ رباعیاتی کـه بـه زبـان‌های مختلف تـرجمه شـده و بـرایش شهرتی جهانگیر بــه ارمغان آورد. شـهـره‌اش در غــرب، پـیـش از شــرق طنین‌انداز شـد. خـیـام طـراح تقویم جـلالـی در دوره‌ی جـلـال‌الـدین ملک‌شاه سلجوقی و وزارت خواجه نظام الملک طوسی بود. خدمات ارزنده‌ی او در این عرصه، آشفتگی تقویمی را از میان برد. به پاس نکوداشت یاد و میراث خیام، یکی از حفره‌های ماه به نام «عمر خیام» نام‌گذاری شده است؛  همچنین در سال 1980 میلادی، سیارک 3098 به نام «خیام» نام‌گذاری شد.

خیام زاده‌ی 440 هجری بود کـه در ســال 517  هجری، پـس از 77 سال زندگی، در حـال سجده، آن زمـان کـه بـا خـود زمزمه کرد: «خدایا می‌دانی من تو را به اندازه‌ای که در وسعم بود شناختم، پس مرا رحمت کن»، رخ در خاک نیشابور کشید و آرام گرفت.

رسانه تاریخ‌بین، روز بزرگداشت حکیم عمر خیام را گرامی می‌دارد.

 

برچسب‌ها:, , ,